Zelf teksten optimaliseren voor je website

Zelf teksten optimaliseren voor je website

Natuurlijk zijn er al talrijke blogs verschenen over het schrijven en optimaliseren van webteksten. Er zijn vele specialisten die dit goed en duidelijk kunnen uitleggen. Dus waarom zou ik er dan ook nog één aan toe willen voegen. Omdat we merken dat klanten het toch niet eenvoudig vinden om zelf de tekst voor hun eigen website te schrijven. Het blijkt vaak al lastig genoeg om een verhaal over je product of dienst te schrijven zonder rekening te moeten houden met allerlei regels waaraan het zou moeten voldoen. Dit is geen uitvoerig blog over zoekmachineoptimalisatie maar gewoon een paar handvatten om je op weg te helpen je eigen webteksten te optimaliseren.

Bij het schrijven voor webteksten denk je al gauw dat het vooral belangrijk is dat Google deze teksten moet waarderen. Maar het is natuurlijk veel belangrijker dat de bezoeker wat heeft aan de informatie op je website. Kan dit dan niet samengaan? Natuurlijk wel, door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden en de juiste opbouw van een pagina help je Google een flink eind op weg om je tekst vindbaar te maken.

Heb je die zoekwoorden wel nodig?
Google slaagt er steeds meer in om de ‘inhoud’ van een tekst te doorgronden. Het zijn echter nog steeds de specifieke zoekwoorden die de zoekmachines helpen aan te geven waar een tekst over gaat en te bepalen of een pagina relevant is voor een bepaalde zoekterm. Als je diensten of een product levert dan wil je natuurlijk graag op die zoekwoorden gevonden worden. Maar er zijn ook allerlei synoniemen of combinaties voor die zoekwoorden waar je misschien niet meteen aan denkt maar die wel gebruikt worden als zoekterm binnen een zoekmachine. Bijvoorbeeld een ‘dienst’ gecombineerd met een ‘plaatsnaam’.

Hoe kom je aan die zoekwoorden
Om deze te vinden kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een zoekwoordplanner. Er zijn er verschillende maar de bekendste is de Google Zoekwoordenplanner. Je hebt hier tegenwoordig echter wel een Google Adwords account voor nodig. Andere gratis diensten zijn Übersuggest.io en Keywordtool.io Vooral de laatste is interessant omdat je behalve zoekwoorden ook onder de tab ‘Questions’ alle vragen gerelateerd aan je zoekopdracht krijgt te zien.

Vervolgens is het de kunst om er voor te zorgen dat je de tekst optimaliseert voor het zoekwoord dat je daarvoor hebt bepaald. Verwerk allereerst het hoofdzoekwoord goed in de tekst en zorg er vervolgens voor dat je ook de overige termen een plaats geeft in de subkoppen en de rest van de tekst. Het hoofdzoekwoord verwerk je bovendien in de URL, de titel en de meta omschrijving. Probeer het zoekwoord maximaal 1 of 2x per 100 woorden voor te laten komen.

Pagina structuur en inhoud
Gebruik de juiste opmaak zodat je pagina of blog goed leesbaar is. Google scant namelijk de platte tekst op je website. Aan de hand van koppen (titels en tussenkoppen), paragrafen en quotes kan het algoritme van Google bepalen waar het artikel of de pagina over gaat.

Het is van belang om duidelijk aan te geven waar je het over hebt. Dus beschrijf wat de bezoeker kan met een bepaald product of leg uit hoe de dienst tot een oplossing leidt voor een probleem. De inhoud dient een informatief verhaal te vertellen, afhankelijk van de pagina waar het om gaat. Binnen dat verhaal heb je de mogelijkheid om er zoektermen in te verwerken. Op die manier geef je Google aan waar de pagina over gaat. Wanneer je een goed artikel schrijft en deze wordt gedeeld op Twitter of Facebook dan ziet Google dit artikel als waardevol.

En natuurlijk is het van belang om de artikelen ook grafisch aantrekkelijk te maken. Het is uiteindelijk de bedoeling om je bezoeker interessante en relevante informatie aan te bieden, op een blog dat niet alleen prettig leest maar er ook goed uitziet. 

Heb je tips of opmerkingen! Laat het ons weten.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *